Morlanda Scoutkår

– vi bedriver scouting i Ellös på ön Orust

Höstterminen 2012

Hitta vilse och packa ryggsäck

Vi började med att samlas och hissa flaggan, vilket tre av scouterna fick göra. När närvaron var tagen gick Mattias in i stugan med alla föräldrar och hade föräldramöte.

Eftersom temat för dagen var Hitta vilse pratade vi om vad man skall göra om man går vilse. Scouterna fick komma med förslag på vad man kan göra; hänga upp kläder, krama ett träd, lägga ut pinnar etc. Medan vi pratade så sprang tre av de äldre scouterna iväg och ”gick vilse” så att vi andra skulle kunna leta efter deras tecken och hitta dem. Innan vi gick iväg tog alla på sig en reflexväst, vi ville ju inte gå vilse på riktigt. Flera av scouterna var ivriga på att gå vilse så de sprang gärna i förväg. Vi tog en omväg på stigarna innan vi började leta efter de ”försvunna”. Under vandringen pratade vi mer om vad göra om man går vilse och vad man kan göra för att inte gå vilse. Man kan hålla koll på var man går så att man kan känna igen sig om man kommer tillbaks till samma plats. Bra också att se om det finns landmärken som kyrktorn, höga berg eller elledningar. När vi kom ut i skogen så hittade vi rätt snabbt de ”försvunna” då de tydligt hade märkt upp var de var någonstans. För att göra det lite svårt för oss hade de klättrat högt upp i träden.

Nu delade vi upp oss i två grupper. En grupp som Marcus tog hand om och en som gick med Lars. Marcus grupp sprang iväg för att gå vilse och Lars grupp väntade på att börja leta. Scouterna i Marcus grupp sprang ut i skogen men märkte upp längst med stigen var man kunde leta efter dem. Därefter var det Lars grupp som skulle gömma sig/gå vilse. Det var nästan så att de sprang vilse på riktigt på stigarna men tack vare duktiga scouter som kunde stigarna bra så kom de till rätt ställe där de skulle lägga ut tecken var man kunde leta efter dem. Några hängde upp sina reflexvästar i träden, andra gjorde pilar av pinnar och lade på marken och man ristade en stor pil mitt på stigen som pekade ut var de fanns. Marcus grupp kom och letade och de var så ivriga att de nästan missade de andras pilar men tack vare att man hade märkt ut med reflexvästar så hittade de alla vilsenegågna. När det var dags att gå hem till scoutstugan igen så räknade vi så att vi alla var med. Vi var 19 som gick iväg men nu var vi bara 18. Oj!, hade någon av oss gått vilse på riktigt? Vi funderade på vem det var som fattades och sedan ropade vi lite grann och så dök det upp en scout från bakom en sten. Vilken tur!

På hemvägen stannade vi på stora grusfotbollsplanen och Marcus anordnade en stafetttävling där fyra lag fick tävla mot varandra. Tror nog att den ena gruppen sprang fler varv än vad som behövdes men det är bra med motion. Scouterna gillade motion den här dagen för de hade väldigt bråttom tillbaks till scoutstugan igen.

Vi avslutade runt flaggstången men utan att hala flaggan för det hann vi inte med.

Nu var det dags för Upptäckare och Äventyrare att ha möte. Vi började med samling runt flaggstången och tog närvaro. Sen körde vi en taktikstafett, patrullerna fick fem olika uppgifter att göra. Trixa med en boll, jonglera med två bollar, sätta ihop ett stormkök, kasta hästsko och kasta frisbee på ett träd. Patrullerna fick prata ihop sig innan vi startade och de utsåg den som de trodde var bäst på de olika sakerna.

Att trixa med en fotboll är svårt när den är helt paff. Några klarade det direkt medan andra fick hålla på ett tag för att klara de fem gångerna. Ett lag kommer efter de andra och när de skulle börja jonglera var de andra redan på väg att sätta upp och plocka ner sina stormkök.

Nästa gren var kasta hästsko och det är svårare än vanligt om det är mörkt ute. Nu kom laget som låg sist ikapp de andra. Efter två träffar på de första tre kasten så gick de upp i ledningen. De andra lagen fortsatte att kasta medan de gick vidare till frisbeekastningen. Efter att ha träffat trädet på andra kastet defilerade de i mål.

Till slut var alla klara. Då gick vi in i scoutstugan för att prata om hur man packar ryggsäck och vad man ska tänka på när man packar. Vi gick också igenom hur man ställer in ryggsäcken med alla remmar och inställningar som finns för att det ska vara så bekvämt att bära som möjligt. Trots att vi förra mötet sa till att alla skulle ha ryggsäck med sig så var det bara fem stycken som hade med sig sina ryggsäckar. Hoppas det är fler som tar med dem när vi ska ut på hajk.

De äldsta äventyrsscouterna hjälpte Lars att röja i inneförrådet. Vi hade fått två garderober som vi ställde i förrådet. Det kommer bli jättebra när vi får in några hyllor.

Vi avslutade med att sjunga scoutsången innan vi gick hem.

Tyvärr var vi dåliga med kameran så det blev inte många bilder.